ГОЛОВНА    Новини    Наше місцезнаходження    Наступний захід    Контакти    Задати запитання   

! Фотозвіти
Загальна інформація
Проживання в Карпатах і Львові
Індивідуальні тури (VIP рафтинг)
Додаткові послуги
Цікаві місця на маршруті
Партнерство
Школа інструкторів
Словник рафтера
Словник спелеолога
Гумор

Основні терміни та поняття у водному туризмі

Водні перешкоди

Цікаві для всіх форм спортивного сплаву (рафтинг) перешкоди виникають на річках та штучних водоймах у випадку достатнього нахилу русла (не меньше 3м спадання рівня води на 1 км траси). Перешкоди можуть формуватися через нагромадження каміння та уламків скель в руслі, неоднорідність водного потоку, звивистість ріки та їх різних комбінацій. Складність перешкод збільшується відповідно до їх розмірів, розходу води, швидкості течії, погодніх умов. Найхарактерніші водні перешкоди - зливи, вали, бочки, шивери. При їх концентрації на ділянці річки формуються пороги. Саме завдяки цим перешкодам рафтинг віднесли до екстремального спорту.

каякінг

Складність перешкоди чи маршруту можна оцінити різними шкалами категорій складності. У двох найпопулярніших, міжнародній та відчизняній, перешкоди поділяються на шість категорій, від найпростішої першої до максимально складної та небезпечної шостої. Міжнародна шкала орієнтована на класифікацію технічної складності окремих ділянок річки чи перешкод, тоді як відчизняна враховує, крім цього, автономність мандрівки та протяжність маршруту вцілому. Для оцінки водної перешкоди в обох системах беруться до уваги нахил русла і розхід води, концентрація елементів перешкоди, її протяжність, можливість чи неможливість обходу основних елементів порогу по спокійнішій воді, а також рівень небезпеки для життя спортсмена. Іноді рівень складності перешкоди оцінюють окремо для різних типів спортивних суден.

 Злив (водозлив, водоскат, водоспад) формується потоком води, який стікає з одного каменю, нагромадження каміння чи каскаду в руслі. Складними для проходження є круті (більше 45°)високі зливи, співрозмірні за висотою з довжиною судна. Незважаючи на красу та велич, особливо складні та небезпечні водоспадні зливи, коли маса води стрімко падає зі значної висоти (іноді десятки метрів). Практично завжди зливи поєднуються з іншими перешкодами - валами і бочками. Саме злив стає часто причиною оверкілю і рафтинг на таких маршрутах потребує додаткових навиків.


рафтинг

Вали (хвилі, що стоять), нерухомі відносно берегів, формуються при набіганні води на пологі зливи, зазвичай у вигляді доріжки з кількох валів. Складні та небезпечні для проходження потужні вали з пінним гребенем нагорі, висота яких в річках з великим розходом води може сягати трьох і більше метрів.

Бочки (пінні ями, котли) формуються в місці падіння води з крутих зливів, при цьому виникає ділянка вспіненої води з сильною вертикальною циркуляцією, яка породжує зустрічну течію води на поверхні бочки. Під час проходження такої ділянки судно (рафт, каяк, байдарка) занурюється в пінний котел, зворотня течія гальмує рух судна, а потік води, яка падає зі зливу, з великою ймовірністю може його перекинути. Катамаран перевернути важче, оскільки вода проходить між балонами, а не заливає кокпіт.

рафтинг

 Поріг - поєднання перешкод (валів, бочок, надводних та підводних каменів), яке формує ділянку річки підвищеної складності. Послідовне поєднання кількох порогів називають каскадами, їх найскладніший та найнебезпечніший різновид - каскади в каньонах, де потік обмежений стрімкими скелями, що створює безліч специфічних перешкод підвищеної складності та ускладнює забезпечення і страховку під час проходження.

За сьогоднішніми мірками, спортивний сплав чи рафтинг можливий по річкам з розходом від 5 кубометрів води на секунду та при ухилі русла до 100м на 1 км. Проходженню підлягають водоспадні зливи до 30 м заввишки, а також вали і бочки з такими геометричними розмірами, які не перевищують довжину судна вдвічі.


Бистринка - ділянка річки, в яка містить швидку течію, але не має ніяких водних перешкод.

Вертушка - вправа для тренування підйому гвинтом, полягає в його багаторазовому застосуванні з одного боку, через що досягається ефект обертання у воді. Гвинт / гвинтом - спосіб відновлення стоячого положення човна, після його перевороту за допомогою довгого дугового гребка під водою.

Герма - с
кор. гермомішок.

Гідра - с
кор. гідрокостюм.

Гортекс - дихаючий водонепроникний матеріал.

Гребло - жарг. слово означає весло.

Двійка / трійка і т. д. - номер категорії складності річки або порога. Перша - найлегша, шоста - максимально складна.

Дека - верхня незйомна частина шкури байдарки, що знаходиться над водою.

Дуговий грібок - грібок, який робиться по дузі. Як правило використовується при необхідності в різкому розвороті човна.

Живець - людина, яка страхує рафтерів з берега за допомогою спаскінця.

Закусування - явище, при якому напір води починає тиснути на верхню частину човна, що часто призводить до перевороту.

Зачіп - вид гребка, що дозволяє зберегти стійке положення при різкій зміні напрямку потоку.

Каноє - човен, кокпіт якого обладнаний пристроями для колінної посадки, приводиться в рух веслом з одного лопаткою.

Кат / катамаран - засіб для сплаву і рафтингу, сконструйований з двох надувних балонів, з`єднаних прямокутним каркасом.

Катетер - перехідник для надування рятувальних жилетів, балонів та іншого сплавного інвентарю.

Каяк - одномісний човен, що приводиться в рух веслом з двома лопатками. Він же - одномісна байдарка.

Кільсон - деталь байдарки, що проходить вздовж дна і є основою для кріплення всіх інших деталей.

Кокпіт - внутрішній простір човна, в якому знаходиться рафтер.

Котел / унітаз - кілька бочок, які утворюють півкільце таким чином, що вода спадає тільки зі стінки котла.

Крокодил - (річ.) жарг. слово, яке використовується при опіcаніі такого водної перешкоди, в якому завихрення водного потоку неминуче давить на зовнішню поверхню човна, створюючи відчуття "проковтування" човна.

Лагом - положення, при якому човен знаходиться боком до потоку.

Неопрен - теплоізолюючий матеріал, який при намоканні затримує воду і нагріває її за рахунок температури тіла людини, яке він щільно облягає, в результаті чого виходить теплоізолююча прошарок, що дозволяє перебувати в крижаній воді до 15-20 хвилин. Неопреном називають всі види одягу, виготовлені на його основі.

Опора - рух веслом, що дозволяє спертися на воду для уникнення перевороту.

Очко - верхня кільцева частина кокпіту, через яку рафтер залазить у рафт чи катамаран.

Плесо - ділянка річки чи водойми, де течії або немає зовсім, або вона не відчувається.

Поганка - водна перешкода, утворена потужним підводним джерелом, що б`є на поверхню, в наслідок чого утворюється грибоподібний виступ.

Підгрібці - саморобна конструкція на плотах, на яку, як на підставку, спирається весло.

Прижим - місце в порозі, де основне русло помітно притискається до одного з берегів. Зазвичай прижими утворюються на поворотах ріки з сильною течією.

Притяжка/відтяжка - боковий рух веслом, який притягує/відтягує воду до човна. Використовується рафтерами, що сидять попереду на човні для швидшого повороту.

Протока - вузька річка, що з`єднує два озера.

Гармата - сидіння для весляра на катамарані у вигляді триноги або надувне.

Рафт - широко поширений у світі тип судна, який використовується для сплаву по самим складним річкам, частіше комерційного, але так само і спортивного призначення.

Рафтинг - сплав (частіше груповий) по бурхливій (білій) воді, часто пов`язаний з потужною
ін`єкцією адреналіну. Іноді під рафтингом мають на увазі будь-який захід на воді з використанням в якості суден рафтів. Наприклад, рибалка з борту рафта.

Рафтер - людина, задня точка якої торкалася хоча б один раз борту рафта, а руки стискали весло і здійснювали нехай і хаотичні гребки у бурхливій воді.

Важіль / важелем - спосіб відновлення стоячого положення човна після перевороту за допомогою гребка, спрямованого перпендикулярно корпусу човна у вертикальній площині.

Свічка - положення, при якому човен знаходиться вертикально у воді.

Злив - водна перешкода, що виглядає як пологий скат води.

Спаскінець / морквина / граната - мотузка з поплавцем і карабіном на кінці, яка використовується для страховки в порозі.

Стан - каркас катамарана.

Стрінгер - деталь байдарки, що проходить паралельно кільсону.

Ступінь - частина порога, що виділяється від інших частин відсутністю різкого перепаду висоти падіння води.

Табань - пасивне гальмування, за допомогою фіксування весла у воді.

Траверc - перетин потоку проти напрямку течії.

Тюленячий / Кліфф старт - стрибок у воду на човні (весляр знаходиться в човні) з будь-якого виступу або частини суші.

Улово - місце в порозі, де течія спрямована проти основної течії потоку, або відсутня. Улови зазвичай розташовуються за грядами каменів, на внутрішніх сторонах поворотів, за великими каменями не залитими водою і т.д.

Упори - виступи в кокпіті, куди впираються ноги весляра.

Фальшборт - деталь байдарки, що кріпить на собі верхні частини шпангоутів.

Фартух - покриття верхньої частини байдарки, яке використовується для запобігання попадання води всередину.

Чалка / чалитися - означає причалювання, причалювати.

Шивера / перекат - дрібний некатегорійний поріг, що ускладнює проходження через присутність великої кількості каміння, що стирчить.

Шкура / калоша - водонепроникне тканинне покриття байдарки.

Шпангоут - деталь байдарки, що кріпиться до кільсону перпендикулярно і несе на собі всі стрінгери.

Цевйо - стрижень весла, на який кріпляться лопатки.

Спідниця - водонепроникна деталь човна(рафт, байдарка, каяк), яка одним кільцем надягається на очко або кільце фартуха, а іншим щільно облягає тіло весляра для уникнення попадання води в човен.

Язик - основний напрямок рух течії в порозі.




   
Google